Ordkunskap

1.Ge exempel på ett infinitivmärke?

Svar: t.ex. att
 

 

2. Vad betyder det att komparera? I vilken ordklass använder man sig av det?

Svar: när man komparerar så använder man sig av adjektiv. När man komparerar betyder det t.ex. att man kan uttrycka en ökande eller minskande stryka av den egenskap som adjektivet beskriver t.ex. stark starkare starkast eller varm varmare varmast.


3. I vilken ordklass hittar man samordnande och underordnande sådana här? Förklara skillnaden!

Svar: 

 

4. Vad betyder pronomen?

Svar: ’’ istället för namn’’


5. Vad är subjekt och objekt när man talar om pronomen?

Svar: Subjekt är den som ”gör” någonting och objekt är den som blir ”utsatt”.  I t.ex. meningen jag ropar på Anna, så är jag subjektet och Anna objektet.

 

6. Förklara vad adjektiv är utan att skriva ett adjektiv!

 
Svar: Ett adjektiv beskriver ett substantiv.

 

7. Ta reda på vad ett adverb är och hur det används! Skriv en sammanfattning här!


Svar: Adverb är ord som du använder för att beskriva ett verb (en handling eller tillstånd).  Man kan t.ex. istället för att skriva Anna skrattade så kan man med hjälp av adverb skriva: Anna skrattade högt, i den meningen så var alltså ”högt” adverbet. Det finns olika typer för adverb: modalitet (svarar på frågan: hur?), temporalitet (svarar på frågorna: när? hur ofta? hur länge?), lokalitet (svarar på frågorna: var? vart?) eller mått och grad (svarar på frågor som: i vilken utsträckning, grad?). Det är viktigt att komma ihåg skillnaden på adverb och adjektiv : Adjektiven används för att beskriva en person eller sak; adverben används för att beskriva en handling eller ett tillstånd.



Gå in på datorn och gör följande övning: http://www.digitalasparet.se/gram/konj/konjovn.htm

 

 

Särskrivningsuppgift

 

Sätt bindestreck mellan orden som ska sitta ihop!

 

1. häng-lobelia                  

2. sjuk-vård (kan man få på sjukhus)                                                 

3. rak-apparat (används för att raka bort till exempel skägg)

4. lik-torn                                                                                            

5. katrin-plommon

6. skriv-regler

7. freds-duva

8. stekt röd-tunga (fisk)

9. herr-toalett

10. rök-fritt

11. Stekt kyckling-lever billigt.

12. Visa fram-fötterna.

13. Vänligen uppvisa med-havd väska för vår kassa-personal.

14. jätte-bra

15. barn-under-kläder

16. i-går

17. Ställ cykeln i stället i-stället för på gatan

18. Är du djur-och natur intresserad?

 

 

 

Övning i ordkunskap

 

Bilda så många olika ord du kan av det här ordet:

Teoretiska

 

Skriv sedan vilka ordklasser orden tillhör.


trist- adjektiv
torska-verb
teori- substantiv/verb
ska- verb
teoretiska- adjektiv
ris- substantiv
ro- verb
te- substantiv
era- substantiv
is- substantiv
reta- verb
tik-substantiv
rik- adjektiv
rota- verb
kisa-verb
Isa- substantiv
Teo-substantiv                  
Tor-substantiv
Oskar-substantiv
Kista- substantiv
etisk-adjektiv
risk- substantiv
eka- substantiv
ko- substantiv
sko- substantiv
kas-substantiv
kast- verb
ask- substantiv
kota- substantiv
rea-substantiv
ort-substantiv
estet-substantiv
stereo- substantiv
skator-substantiv
kitta- verb
tita- adjektiv
asket- substantiv
ratt- substantiv
katt- substantiv
sikt- substantiv
sikta- verb
ork- substantiv
orka-verb
akt-verb
tre- substantiv
trio-substantiv
skita- verb
tok
ek
eko
Tore
rit
rot
Ros
Arisk
rost
se
Ta
Kotte
Takt
kisa
Otakt
Raskt
Kor
Rast
Rikt
Test
Testa
Teka
ras
Aktie
Art
Trosa

Våra ord

Svenskan består ju som bekant av en mängd ord…

Alla är förstås inte arvord (svenska från början) utan en hel del har lånats in från andra språk. Sen finns det ord som betyder samma sak (nästan) fastän de kanske från början kan verka helt olika varandra.

 

 

Ordens ursprung – etymologi

 

Kolla upp följande ords etymologi, dvs. var de kommer ifrån och dess ursprungliga betydelse. Ibland kan man bli lite förvånad… Det åttonde ordet är valfritt.

 

Använd er av följande för att lösa uppgiften: .

·        SAOB - http://g3.spraakdata.gu.se/saob/index.html (gör både sökningar på ord och på etymologi)

·        Runebergs - http://runeberg.org/svetym/

·       NE.se - http://ne.se/

 

Det kan vara svårt att läsa av och förstå ordböcker och ordlistor ibland, men fråga om ni blir förvirrade, efter ett tag ska ni se att ni lärt er J

 

Skola (substantivet) _____________________________________________

 

2. Hyvens Kommer ursprungligen från Finland och kallades innan för hyväns._________________________________________

 

3. Bankrutt Kommer från Rom och hete från början Banka rupta______________________________________

 

4. Tatuera Kommer från en ö i stilla havet med namn Taiti________________________

 

5. Alkohol ________Kommer ursprungligen från det arabiska ordet kuhl_____________________________________________

 

 

6. Jul Romerskt från hjul__________________________________

 

7. Manus _kommer ifrån Latin och betyder hand.___________________

 

§  8. vernissage, En vernissage är en öppningsceremoni för en konstutställning. Ordet vernissage är franska och betyder "fernissning, lackering", ordet kommer från den tiden då konstnärerna fernissade sina målningar, när de gjorde detta precis innan öppningenav en utställning luktade det fernissa om utställningslokalen, därav namnet  av en utställning luktade det fernissa om utställningslokalen, därav namnet av en utställning luktade det fernissa om utställningslokalen, därav namnet._______________________________________

 

 

Liknande betydelse - synonymer

 

Nedan följer en del ord som kan upplevas som svåra i svenskan. De har samma betydelse som mer ”enkla” eller ”vanliga” ord.

 

Kolla upp vad ordet betyder och skriv ned en enklare synonym till det. När du gjort detta ska du försöka komma på ett eget ord med samma betydelse. Det kan vara sammansättningar av redan existerande ord, svårare än själva ordet som skulle slås upp eller

helt nya ord (se exempel nedan).

 

Använd er av följande för att lösa uppgiften:

·       SAOB och andra svenska ordböcker – finns i skåpet i Lilla Dans

·       Er egen fantasi! (gäller givetvis enbart skapandet av egna ordJ)

 

Exempel:

Adept                            elev                          ”inseare” (ngn som inser)

gödsel                           dynga                           ”kreaturfekalier”

 

 

Ord                              Synonym                      Eget ord

1. Vacker    _________snygg___________ _______välskapt____________

2. Adekvat ___________riktig_____________   överstämmande_________

3. Reell       _________verklig______________  _______äkta____________

4. Kapabel _________kompetent____________ _____i stånd___________

5. Angenäm _________trevlig____________ _______tilltalande_________

6. Instruera _______undervisa__________________vägleda_______

7. Biografi ________levnadsteckning_____     _personhistoria_________

8. Egal ___________betydelselös____________ _______ointressant____

9. Kanalje _______skurk________________ ________förbrytare________

10. Uppbragt ______upprörd_________ ________förbittrad___________

 

Ni har denna lektion på er att lösa uppgiften. Om ni väljer att arbeta enskilt eller i par är upp till er själva.

 

Nästa lektion ska vi ”redovisa”, dvs. gå igenom era svar samt få höra era olika exempel på de egna orden ni skapat J

 

Lycka till!


NYÅRSLÖFTEN

NYÅRSLÖFTEN

1. Jag, _____Sabina_____________________, ska absolut sluta röka

NAMN PÅ PERSON I RUMMET

_______cigaretter________________och tugga _________nikotintuggummin____________ istället.

SUBSTANTIV I PLURAL SUBSTANTIV I PLURAL

2. Vid middagsbordet ska jag bara äta __två_____portioner _____sallad___________.

ANTAL SUBSTANTIV

3. Jag ska bara se _____roliga________________ tv-shower.

ADJEKTIV

4. Jag ska berätta för ____Johanna___________________att jag tycker att han/hon

NAMN PÅ PERSON I RUMMET

är en/ett ___rolig_______________ ________tjej_____________.

ADJEKTIV SUBSTANTIV

5. Jag ska be min chef om en löneförhöjning på ____sju____________kronor.

ANTAL

6. Jag ska erkänna att jag har en ____underbar______________personlighet.

ADJEKTIV

7. Jag ska besöka en psykiater så han kan tala om för mig varför jag är hemligt

kär i min ____svärfar__________________.

SUBSTANTIV

8. Jag ska sluta dricka ____läsk____________ och byta till ____vatten______________.

VÄTSKA VÄTSKA

9. Jag ska försöka banta bort åtminstone _____40_________________ kilo.

ANTAL

10. Jag ska lämna tillbaka de _fula_______________ ____byxorn a_________________

ADJEKTIV SUBSTANTIV I PLURAL

som jag lånade av _____Miranda____________________.

NAMN PÅ PERSON I RUMMET

11. Jag ska inte gå på ______dåliga _________partyn och leka ____tråkiga____________

ADJEKTIV ADJEKTIV

lekar.

 

En sida från en tjejs dagbok

Det här är en ___skön_________________ sida från _____There____________-s______

ADJEKTIV NAMN PÅ FLICKA I RUMMET

dagbok. Kära dagbok! Idag såg jag honom igen. När han tittar på mig med de

där ____små______________ögonen får det mitt ____hjärta____________ att bulta, och

ADJEKTIV SUBSTANTIV

jag känner det som om jag har _____fjärrillar_______________i min mage. Jag hade

SUBSTANTIV I PLURAL

min _____gröna____________klänning med ______hål_________ i ryggen och djupt

ADJEKTIV SUBSTANTIV

ringad _____rygg_________________ . Jag tror att han uppmärksammade mig två

SUBSTANTIV

gånger för jag överraskade honom när han tittade __vackert ________________ på

ADVERB

min______rumpa_______________ med ett _____blygt_____________utttryck.

SUBSTANTIV ADJEKTIV

Han är en sådan ____liten______________ _____sötnos____________, kära dagbok.

ADJEKTIV SUBSTANTIV

Hans namn är _____Erik_____________ och jag hoppas att han en dag ska inse

POJKNAMN

hur ____bra_____________ jag skulle vara för honom och att jag är den

ADJEKTIV

_______som_____________ han alltid har letat efter.

SUBSTANTIV

 

 

EN SIDA UR EN KILLES DAGBOK

Det här är en sida från _____Adam________________-s dagbok.

NAMN PÅ KILLE I RUMMET

Kära dagbok! När jag handlade på varuhuset i _____Eriksberg_______________ i morse

NAMN PÅ ORT I NÄRHETEN

såg jag min/mitt hemliga____kärlek_____________. Hon heter _____Anna_____________

SUBSTANTIV NAMN PÅ FLICKA PÅ

__________ och hon hade en _____blå________________ klänning med en djup

SKOLAN ADJEKTIV

______urringning_________________. Jag erbjöd mig att bära hennes _______böcker_____________

SUBSTANTIV I PLURAL

och frågade om hon ville följa med mig till min lägenhet för att titta på mina

_____hundar___________________. Men ______snabbt____________ sade hon att hon

SUBSTANTIV I PLURAL ADVERB

var tvungen att gå hem för att sätta _____maten____________i ugnen till middag.

SUBSTANTIV

Om jag bara fick hålla henne i mina armar och säga:” ___stampe_______________,

NAMN PÅ HUSDJUR

du är mitt hjärtas __färg___________” så skulle jag börja ett_____skönt___________

SUBSTANTIV ADJEKTIV

liv. Jag skulle bryta min förlovning med ______Jessica Alba_________________ och sluta

NAMN PÅ KÄNDIS

jaga _____älgar______________ och ägna all min tid åt att göra henne___lycklig________

SUBSTANTIV I PLURAL

_____________________. Men det kommer aldrig att hända. Hon är alltför

ADJEKTIV

_____snygg_________________ för en _____mes_________________som jag.

ADJEKTIV SUBSTANTIV

 

ETT BREV TILL JULTOMTEN

Käre jultomten!

Mitt namn är_______Olle_____________. Jag är ____nio_________ år gammal och

NAMN PÅ KILLE I RUMMET RÄKNEORD

jag har varit en ___Snäll_______________kille hela året. Här är en lista på julklappar

ADJEKTIV

som jag skulle vilja hitta under min ______julgran_______________ på julaftons kväll.

SUBSTANTIV

1. En 50 cm lång ____korv_________________.

SUBSTANTIV

2. En självgående ____robot_________________.

SUBSTANTIV

3. En 1960 års cabriolet ______däck____________ med vitväggiga

SUBSTANTIV

_____fälgar________________.

SUBSTANTIV I PLURAL

4. En ljud-_____cd_______________ med en samling av ____bra____________

SUBSTANTIV ADJEKTIV

skivor sjungna av ___Håkan Hällström__________________.

NAMN PÅ KÄNDIS

5. En ___Gul___________________ slips.

ADJEKTIV

6. En kulspets- ___penna_________________som skriver under _____vatten__________.

SUBSTANTIV VÄTSKA

Om jag får alla de här _______fina_______________sakerna, jultomten, är jag

ADJEKTIV

säker på att jag får en _____fin_________________jul.

ADJEKTIV

KRAFTEN I POSITIVT TÄNKANDE

Positivt tänkande gör dig till en ___glad________________ person. Det ger dig ett

ADJEKTIV

_____fint______________ utseende och gör det möjligt för dig att bli en riktigt

ADJEKTIV

_____god_______________ människa. Har du ett personligt problem så säg bara:

ADJEKTIV

”____Hej_____________! ”Är jag en ________häst____________ eller en ______kossa__________?”

UTROPSORD SUBSTANTIV SUBSTANTIV

Samla ihop dig och ta tjuren vid ________hornen___________ och rör inte en

SUBSTANTIV I PLURAL

____centimeter____________________. Om du har dåligt självförtroende, så säg till dig själv:

SUBSTANTIV I SINGULAR

”Jag är en ____ful_____________ ______gris____________.” Säg denna mening

ADJEKTIV SUBSTANTIV

om och om igen tills du känner en ökning av din ____innre___________ styrka.

ADJEKTIV

Sätt sedan näsan i _____örat___________, din _____hand____________ vid rodret och

SUBSTANTIV SUBSTANTIV

och du kommer snart att säga:” Jag är nu en _______anka__________ för jag tror på

SUBSTANTIV

_____positivt____________ tänkande!”


poetry slam dikten

Sömnlösa nätter med rädsla att förlora något som betyder.
Sömnlösa nätter med fasa att missa en viktig punkt i livet.
Sömnlösa nätter med tystnad och tvivel.

Sömnlösa nätter är när känslor tar över kroppens förnuft.
Förnuftet som förlorar när det ställs emot känslorna.
 
Jag skulle vilja vara utan dessa minnen i huvudet när du nästan försvann
Jag skulle vilja vara utan den tanken att du egentligen inte ville finnas för mig mer
Jag skulle vilja vara utan undran om vad som egentligen var fel
Men dessa minnen, tankar och undrande sitter fast klistrade på hjärnan precis som ....

Dagen då du kom hem och kollade på mig med de rödsprängda ögonen
Den dagen då du förklarade hur mycket du älskade mig
Du sa åt mig att aldrig bli som dig
Du sa åt mig att aldrig ta något för givet
och att spela korten rätt i livet
Innan det skulle vara försent

Men livet handlar inte om att se tillbaka utan om att se framåt
Saker du ångrar eller tvivel inom dig
kan ersättas med medvetandet om att de finns de som älskar dig för den du är

Sömnlösa nätter med rädsla att förlora något som betyder.
Sömnlösa nätter med fasa att missa en viktig punkt i livet.
Sömnlösa nätter med tystnad och tvivel.

RSS 2.0