Döda poeters sällskap

 

1.   Vilka är huvudpersonerna? Skriv ner deras namn och beskriv hur varje person är.

 John Keating- Är en lärare som är ny på skolan. Han är snäll och vill utveckla eleverna genom andra lärormedel än vad de är vana vid. Han går alltså emot vad som är skolans sätt att lära ut. Något han gör är t.ex. att be eleverna riva ut sidor från deras böcker. Han var också elev på skolan när han var ung och tillsammans med några vänner var han med i döda poeters sällskap. Han vill alltid elevernas bästa och är väldigt förstående för deras tanskesätt och viljor vilket många andra ignonerade på den tiden.  Carpe diem är hans motto och betyder , fånga dagen.

 Neil Perry- kan man säga  är gängets ''ledare''. Han är den roliga i gänget och håller ihop allihopa. Han är den som först uppskattar John Keating och hans lärometoder. När han får veta att att John Keating har varit med i döda poeters sällskap när han var ung blev han intresserad och lyckades övertala sina vänner att skapa detta igen, fast tillsammans. Neil älskar teater och hans högsta dröm är att bli något inom det, men hans pappa tillåter honom inte att göra något annat än att bli läkare.

 Todd Anderson- Är en blyg person och vågar oftast inte ta för sig så mycket , speciellt när det gäller att prata inför klassen eller så , han blir lätt nervös. Todd är rädd för att göra fel och vill helst inte ljuga för någon. Han ingår också i samma gäng som Neil och skapar döda poeters sällskap.

Steven Meeks-

Charlie Dalton-

Richard Cameron-
Han är också en i ''gänget'' men han är också en av de fegare eftersom han inte vågar stå upp för gruppen och för John Keating. Han är den som är mest tveksam till hans idéer och den som ser till att Keating får sparken

Gerard Pitts-


2.   Ju längre filmen pågår, förändras huvudpersonerna på något sätt? På vilket sätt? Skriv om minst två av huvudpersonerna.

 Neil- Neil har alltid innan gjort vad hans pappa har sagt och velat, men under filmens gång hämtar han mod och tillsammans med hjälp från John Keating så lyckas han framföra en föreställning på teatern. Detta var en stor händelse för Neil och de visar hur han har tagit budskapet ''fånga dagen'' på sitt sätt genom att förverkla sin största passion till en viss del.

Todd- Todd var under hela filmen blyg och tillbakadragen. Han vågade t.ex. inte läsa sin dikt för klassen eller säga emot lärarna och rektorn. Men i slutet av filmen så gör han vad som känns rätt att göra, och innan John Keating hunnit ur klassrummet ställer han sig på bänken för att hedra honom och trots att läraren ber honom att sätta sig ner så står han kvar. Efter ett tag står de flesta i klassen på bänkarna. Detta ser jag som en stor utveckling från Todds sida.  

3.   Vilka orsaker tycker du att det finns till det som händer i slutet? Är det någons ”fel”? Vems i så fall och varför?

 Jag tycker inte att Neils självmord var någons speciells fel. Orsaken till att Neil begår självmord är såklart att han känner sig fängslad i sig själv och i de regler hans pappa ställer på honom. Hans högsta passion är teater och inte att gå i skolan. Man kan anklaga Neils pappa till hans självmord men om jag tänker efter så är det inte så att Neils pappa ville att Neil skulle gå i skolan och bli läkare för att vara elak utan för Neils bästa.
När pappan själv var liten hade han inte fått den utbildning som han önskade och ville nu ge sin son det.
En annan man kan anklaga är John Keating för att det var han som hjälpte Neil med hans teater drömmar och sa åt honom att säga till sin pappa vad han tyckte. Men jag tycker inte att man ska anklaga honom heller eftersom han gjorde så för att hjälpa Neil med hans drömmar. (fånga dagen)

4.   Vad är filmens budskap?

Filmens budskap är att man ska följa sitt hjärta/sin passion och göra det man vill och inte det man blir tvingad till. Man ska inte alltid följa det som principer som finns utan hela tiden utveckla dem och finna modet att trotsa dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0